Digital inclusion and education: a slow connection

Authors

  • Isabel Domingues

DOI:

https://doi.org/10.26849/bts.v44i1.659

Keywords:

Digital inclusion, Information and communication technology, Education of the future

Abstract

The teacher’s mediation for students’ access to technology is the concern of this work. In a world still full of technological shadow spots, what is the role of the school and society in bridging differences in the virtual world, so that a growing share of society could benefit from the use of Information and Communication Technologies (ICT) in a democratic and egalitarian way? The goal is to discuss how education is shaping the new technologies for teaching and building a new society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ANDRADE, A. M. V. Tecnologia da informação na gestão. Porto: Universidade Católica Ed., 2014.

ARAUJO, L. G. C. O processo de inclusão digital no Brasil: avanços e lacunas. 2015. Dissertação (Mestrado em Estudos Populacionais e Pesquisas Sociais) – Escola Nacional de Ciências Estatísticas, IBGE, Rio de Janeiro, 2015.

BARRETO, L. F. B. P. M. Uma análise da divisão digital no Brasil através da aplicação da aprendizagem de redes bayesianas. 2012. Dissertação (Mestrado em Administração) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12139/tde-18022013-175034/>. Acessado em: 12 maio 2016.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CHARLOT, B. Da relação como saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

ERICSON. Ericson mobility report. Stockholm, 2015. Disponível em: <http://www.ericsson.com/res/docs/2015/mobility-report/ericsson-mobility-report-nov-2015>. Acesso em: 22 abr. 2016

LEMOS, A. Inclusão digital: polêmica contemporânea. Salvador: EDUFBA, 2011.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed.34, 1999.

LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma Antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 1998.

MONTEIL, J. M. Dynamique sociale et systèmes de formation. Paris: Editions Universitaires, 1985.

MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem: cognitivismo, humanismo, comportamentalismo. São Paulo: Ed. EPU, 1999.

NAÇÕES UNIDAS. ONU: 4,4 bilhões de pessoas permanecem sem acesso à internet. Brasília, DF, 7 out. 2013. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/onu-44-bilhoes-de-pessoas-permanecem-sem-acesso-a-internet/>. Acesso em: 22 abr. 2016.

ONG, W. J. Oralidade e cultura escrita: a tecnologização da palavra. São Paulo: Papirus, 1998.

PODEMOS vencer a exclusão digital. Nova Escola, São Paulo, 2005. Disponível em: <http://revistaescola.abril.com.br/politicas-publicas/planejamento-e-financiamento/podemos-vencer-exclusao-digital-425469.shtml>. Acesso em: 10 abr. 2016.

POPULAÇÃO mundial vai crescer 53% e chegar a 11,2 bilhões em 2100, diz relatório da ONU. O Globo, Rio de Janeiro, 30 jul. 2015. Disponível em: <http://oglobo.globo.com/sociedade/sustentabilidade/populacao-mundial-vai-crescer-53-chegar-112-bilhoes-em-2100-diz-relatorio-da-onu-17003177>. Acesso em: 26 abr. 2016.

ROGERS, C. R. Freedom to learn. Columbus: Ch. E. Merril, 1969.

SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997.

SILVA, H. et al. Inclusão digital e educação para a competência informacional: uma questão de ética e cidadania. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 34, n. 1, p. 28-36, jan./abr. 2005.

SMAAL, B. Pesquisadores estimam a quantidade de informação existente no mundo. [S.l.]: Tecmundo, 16 fev. 2011. Disponível em: <http://www.tecmundo.com.br/curiosidade/8567-pesquisadores-estimam-a-quantidade-de-informacao-existente-no-mundo.htm>. Acesso em: 4 abr. 2016.

UNESCO. 2015 International Year of Light: about the year of light. Paris, 2015. Disponível em: <http://www.light2015.org/Home/About.html>. Acesso em: 19 abr. 2016.

WARSCHAUER, M. Tecnologia e inclusão social: a exclusão digital em debates. São Paulo: Ed. Senac São Paulo, 2006.

Published

2018-04-30

How to Cite

Domingues, I. (2018). Digital inclusion and education: a slow connection. Senac Journal of Education and Work, 44(1). https://doi.org/10.26849/bts.v44i1.659

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.