Work, knowledge and education: a tribute to Mike Rose
DOI:
https://doi.org/10.26849/bts.v47i2.906Keywords:
Mike Rose, trabalho, conhecimento, saber do fazerAbstract
Este artigo foi escrito para lembrar Mike Rose, conselheiro do BTS, falecido dia 15 de agosto de 2021. O texto apresenta informações sobre a vida do homenageado, filho de garçonete, primeiro da família a chegar à universidade. A vida de Mike, criado numa área pobre de Los Angeles, já introduz para o leitor a obra dele. Percalços na universidade e a decisão de educar os desprivilegiados explicam as elaborações acadêmicas deste professor da UCLA. Nas partes seguintes do artigo, aparecem algumas das ideias desenvolvidas por Rose acerca de educação pública, erro, redação, testes, inteligência, pobreza. O desfecho é uma entrevista em que Mike Rose fala sobre o saber dos trabalhadores. Nessa fala ele destaca alguns dos pontos do The Mind at Work: Valuing the Intelligence of the American Worker, livro em que desenvolve ideias sobre o saber do fazer numa direção que pode ajudar instituições e especialistas em educação profissional a valorizar o conhecimento em ação dos trabalhadores manuais.
Downloads
References
BARATO, Jarbas. O saber invisível. Revista Senac.sp, número especial comemorativo dos 60 anos do SENAC, 2006.
BARATO, Jarbas. Escola da roça: limites e inspirações. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 46, n. 1, p. 139-150, 2020.
BARATO, Jarbas. Educación tecnica: educación-trabajo – alternativas conceptuales y didácticas. Lima: Instituto de Pedagogía Popular, 2004.
CRAWFORD, Matthew B. Shop class as soulcraft: an inquiry into the value of work. New York: Penguin Books, 2009.
DETTMAR, Kevin. The teacher who changed how we teach writing. [S. l.]: The New Yorker, 14 Oct. 2021. Disponível em: https://www.newyorker.com/culture/postscript/the-teacher-who-changed-how-we-teach-writing. Acesso em: 10 nov. 2021.
ERICKSON, Ansley T. The rhetoric of choice: segregation, desegregation, and chater schools. In: KATZ. Michael B.; ROSE, Mike. Public education under siege. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2013.
NARDI, Bonnie; O’DAY, Vicky. Information ecologies: using technolgy with heart. Cambridge: The MIT Press, 1999.
NASCIMENTO, Orlando. Memórias de um professor de antigamente. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2020.
ROSE, Mike. Mentes trabajando: una valorización de la inteligencia del trabajador. Montevideo: Cinterfor/OIT, 2016.
ROSE, Mike. De volta à escola: porque todos merecem uma segunda chance na educação. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2015.
ROSE, Mike. Why school?: reclaiming education for all us. New York: The New Press, 2009.
ROSE, Mike. Lives on the boundary.New York: Penguin Books, 2005.
ROSE, Mike. O saber no trabalho: valorização da inteligência do trabalhador. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2007.
ROSE, Mike. The mind at work: valuing the intelligence of the American worker. New York: Viking- Penguin Books, 2004.
ROSE, Mike. Possible lives: the promise of public education in America. New York: Penguin Books, 1999.
WAITING for Superman. Dirigido por Davis Gugenheim. [S. l.]: Paramount Vintage e Participant Media, 2010.
WILIS, Paul. Aprendendo a ser trabalhador: escola, resistência e reprodução social. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Commitment to the Provision of Creative Commons Licensing
The Senac Journal of Education and Work is per the BY NC license, free of charge and with no commercial purpose.
In submitting their work for evaluation, the authors undertake to make their work available through the Creative Commons-BY NC license at the website <https://br.creativecommons.org>, thus dispensing with the need for signing any other document or contract with Senac to regulate the availability of their works in the Senac Journal of Education and Work.
The author (s) further declare that they recognize the Senac Journal of Education and Work as an open access journal, whose Policies and Authors Guidelines are available to know on its official website, namely - www.bts .senac.br - and that they can be modified at any time, and immediately any new condition published online.
The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication and are not available for other purposes or to third parties.