Curricular innovation and pedagogical innovation: paradigmatic changes in the training of university professors

Authors

  • Amanda Rezende Costa Xavier
  • Maria Antonia Ramos de Azevedo
  • Ligia Bueno Zangali Carrasco

DOI:

https://doi.org/10.26849/bts.v45i3.789

Keywords:

University pedagogy, Teaching professional development, Pedagogical training, Curriculum innovation, Pedagogical innovation

Abstract

This study, anchored on a qualitative approach, examines the pedagogical training of teachers in the context of curricular innovation. The locus was a federal university conceived under the New University model, and the participants were 34 teachers who underwent their pedagogical training between 2014 and 2017. Data show that, although the processes of construction of teaching knowledge have been systematically organized, teachers have difficulty in consolidating the paradigmatic rupture necessary for pedagogical innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. REUNI: reestruturação e expansão das universidades federais: diretrizes gerais. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2007.

CARRASCO, Ligia Bueno Zangali. Assessorias pedagógicas das universidades estaduais paulistas: concepções dos espaços institucionais de formação do docente universitário. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2016.

CUNHA, Maria Isabel da. (org.). Estratégias institucionais para o desenvolvimento profissional docente e as assessorias pedagógicas universitárias: memórias, experiências, desafios e possibilidades. Araraquara: Junqueira & Marin Editores, 2014.

CUNHA, Maria Isabel da. (org.). Trajetórias e lugares da formação da docência universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara: Junqueira & Marin Editores, 2010.

CUNHA, Maria Isabel da. Impasses contemporâneos para a pedagogia universitária no Brasil: implicações para os currículos e a prática pedagógica. In: LEITE, Carlinda. (org.). Sentidos da pedagogia no ensino superior. Porto: CIIE/Livpsic, 2010a. p. 63-74.

DAY, Christopher. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 1999.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

LEITE, Carlinda. (org.). Sentidos da pedagogia no ensino superior. Porto: CIIE/Livpsic, 2010.

LUCARELLI, Elisa A. Teoría y práctica como innovación en docência, investigación y actualización pedagógica. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, 1994.

SANTOS, Boaventura de Sousa. ALMEIDA FILHO, Naomar. A universidade no século XXI: para uma universidade nova. Coimbra: Edições Almeida, 2008.

VAILLANT, Denise. Políticas para un desarrollo profesional docente efectivo. In: MEDRANO, Consuelo Vélaz; VAILLANT, Denise (coord.). Aprendizaje y desarrollo profesional docente. Madrid: OEI, 2009, p. 29-38.

XAVIER, Amanda Rezende Costa. Universidade nova: desafios da prática pedagógica numa perspectiva interdisciplinar. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2014.

XAVIER, Amanda Rezende Costa; TOTI, Michelle Cristine da Silva; AZEVEDO, Maria Antonia Ramos de. Institucionalização da formação docente: análise de um programa de desenvolvimento profissional. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 98, n. 249, p. 332-346, maio/ago. 2017.

Published

2019-11-25

How to Cite

Rezende Costa Xavier, A., Ramos de Azevedo, M. A., & Bueno Zangali Carrasco, L. (2019). Curricular innovation and pedagogical innovation: paradigmatic changes in the training of university professors. Senac Journal of Education and Work, 45(3). https://doi.org/10.26849/bts.v45i3.789

Issue

Section

Ahead of Print

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.