Reading by internet tools: contributions to the act of reading from university student’s sayings

Authors

  • Francielle Nascimento Merett
  • Nathalia Martins
  • Sandra Aparecida Pires Franco

DOI:

https://doi.org/10.26849/bts.v45i2.773

Keywords:

Information and Communication Technology, Act of reading, College education

Abstract

This study analyzes the possible contributions of digital reading from the perception of university students about Internet tools. A semi-structured interview was conducted with 15 students of Medicine and Psychology from a university in Paraná and data produced were analyzed in the light of the critical-dialectic
approach. The results state that digital reading is part of participants daily life, being mentioned by the majority as the most used support due to the accessibility. University students are in agreement with a national survey, which notes the increase in the percentage of readers due to information and communication technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTOÉ, A. Formação de professores para o uso do computador em sala de aula. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 6, n. 14, p. 483-493, 2003. Edição especial.

ARENA, D. B. O ensino da ação de ler e suas contradições. Ensino em Revista, Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 237-247, jan./jun. 2010. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/8193/5210. Acesso em: 16 jun. 2018.

BARRETO, E. R. L. A influência da internet no processo ensino-aprendizagem da leitura e da escrita. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v. 9, n. 106, p. 84-90, mar. 2010. Disponível em: http://ojs.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/8269. Acesso em: 15 jun. 2018.

CARRENHO, C. O que os livros digitais representam para o aumento da leitura? O que diz a Retratos da Leitura no Brasil sobre quem lê nesse suporte? In: FAILLA, Zoara (org.). Retratos da leitura no Brasil. 4. ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2016. p. 99-112.

CASTELLS, M. A sociedade em rede, v. 1. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

CHAVES, E. O. Tecnologia educacional. In: GHIRARDELLI JUNIOR, Paulo; PETERS, Michal A. (ed.). Encyclopaedia of philosophy of education. [S. l.]: Springer, 1999.

DUARTE, N. A importância da concepção de mundo para a educação escolar: porque a pedagogia histórico-crítica não endossa o silêncio de Wittgenstein. Germinal: marxismo e educação em debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 8-25, jun. 2015. Disponível em: http://www.portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/12808. Acesso em: 2 jun. 2018.

FAILLA, Zoara. Retratos: leituras sobre o comportamento leitor do Brasil. In: FAILLA, Zoara (org.). Retratos da leitura no Brasil. 4. ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2016. p. 19-42.

FAILLA, Zoara (org.). Retratos da leitura no Brasil. 4. ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.

GAMBOA, S. S. Os projetos de pesquisa: alguns fundamentos lógicos necessários. In: MIRANDA, E.; PACIULLI BRYAN, N. (ed.). (Re)pensar la educación pública: aportes desde Argentina y Brasil. Córdoba: Ed. Universidad Nacional de Córdoba, 2010.

KOSIK, K. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LALUEZA, J. L.; CRESPO, I.; CAMPS, S. As tecnologias da informação e comunicação e os processos de desenvolvimento e socialização. In: COLL, C.; MONEREO, C. (ed.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 47-65.

LEMOS, A. Cibercultura, tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2002.

LÉVY, P. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora. 34, 2010.

MANGUEL, A. Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

MARQUES NETO, J. C. Retratos da leitura no Brasil e políticas públicas: fazer crescer a leitura na contracorrente: revelações, desafios e alguns resultados. In: FAILLA, Zoara (org.). Retratos da leitura no Brasil. 4. ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2016. p. 57-73.

NASCIMENTO, F. P.; FRANCO, S. A. P. Conhecimento de mundo por meio da leitura digital: um estudo com universitários. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, p. 1511-1523, 2017. Número especial.

OLIVEIRA, F. R. Práticas de comunicação e desenvolvimento cognitivo na cibercultura. Intexto, Porto Alegre, n. 25, p. 128-143, 2011.

PAULANI, L. M. Leitura e mercado de livros no Brasil: os resultados de duas diferentes pesquisas. In: FAILLA, Zoara (org.). Retratos da leitura no Brasil. 4. ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2016. p. 127-140.

REGIS, F.; TIMPONI, R.; MAIA. Cognição integrada, encadeada e distribuída: breve discussão dos modelos cognitivos na cibercultura. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 9, n. 26, p. 115-134, 2013.

SANTOS, E. Educação online: cibercultura e pesquisa-formação na prática docente, 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Educação, 2015.

SANTOS, E. Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. In: CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 10., 2009. Actas do [...]. Braga: Universidade do Minho, 2009.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, 2002.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2019-08-12

How to Cite

Nascimento Merett, F., Martins, N., & Aparecida Pires Franco, S. (2019). Reading by internet tools: contributions to the act of reading from university student’s sayings. Senac Journal of Education and Work, 45(2). https://doi.org/10.26849/bts.v45i2.773

Issue

Section

Ahead of Print

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.