Conceptions and models of teacher training: reflections and potentiality

Authors

  • Raul Sardinha Netto
  • Maria Antonia Ramos de Azevedo

DOI:

https://doi.org/10.26849/bts.v44i2.530

Keywords:

Teaching practice, Reflection, Reasonings, Teacher training

Abstract

The teaching practice is considered as a field disputed by theoretical and ethical references so that it must be problematized to allow the subjects involved in it to reflect on how their conduct interferes in the educational field, just as their choices impact the development of the learning process. This article deals with the technical, practical and critical reasonings of teacher training, proposing the third as the most pertinent for teachers to develop their roles as agents promoting social reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

COCHRAN-SMITH, M.; LYTLE, S. Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, London, v. 24, p. 249-305, 1999.

CUNHA, M. I. da. Os conceitos de espaço, lugar e território nos processos analíticos da formação dos docentes universitários. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 12, n. 3. 2008.

DINIZ-PEREIRA, J. E. A pesquisa dos educadores como estratégia para construção de modelos críticos de formação docente. In: DINIZ-PEREIRA, J. E.; ZEICHNER, K. M. (Org.). A pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 93.

DINIZ-PEREIRA, J. E. Da racionalidade técnica à racionalidade crítica: formação docente e transformação social. Perspectivas em Diálogo: revista de educação e sociedade, Naviraí, v. 1, n. 1, p. 34-42, jan./jun. 2014.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GENTILI, P. Neoliberalismo e educação: manual do usuário. In: GENTILI, P. (Org.). Escola S.A.: quem ganha e quem perde no mercado educacional do neoliberalismo. Brasília, DF: CNTE, 1996.

PARO, V. H. Administração escolar: introdução crítica. São Paulo: Cortez, 1986.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único a consciência universal. São Paulo: Record, 2001.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez Autores Associados, 1980.

SCHON, D. The reflective practitioner: how professionals thinking action. New York: Basic Books, 1983.

ZEICHNER, K. M. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008.

Published

2018-08-03

How to Cite

Sardinha Netto, R., & Ramos de Azevedo, M. A. (2018). Conceptions and models of teacher training: reflections and potentiality. Senac Journal of Education and Work, 44(2). https://doi.org/10.26849/bts.v44i2.530

Issue

Section

Ahead of Print

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.