Team Development Program (Prode): an evaluative research of National Service for Commercial Apprenticeship (Senac) – Ceará Regional Department

Authors

  • Marcos Antonio Martins Lima
  • Sidarta Nogueira Cabral
  • Andrea Nascimento de Oliveira
  • Denize de Melo Silva
  • Ilana Maria de Oliveira Maciel

DOI:

https://doi.org/10.26849/bts.v45i3.794

Keywords:

Team development, Educational assessment, Program assessment

Abstract

This article presents an evaluative experience of the Team Development Program with Senac teachers in the state of Ceará. Conducted by researchers and experts, it adopted the four-pole methodology of De Bruyne, Herman & Schoutheete, with the thinking of Dewey, Kilpatrick & Schön as its epistemological pole. The theoretical field explored the development of teams and the evaluation of educational programs. A morphological axis demonstrated the Team Development Program (Prode) model. And, in the technical pole, the results of the evaluation were demonstrated from the perception of the facilitators and the teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOOG, Gustavo G. Manual de treinamento e desenvolvimento. São Paulo: Makron Books, 2000.

BONNIOL, Jean-Jacques; VIAL, Michel. Modelos de avaliação: textos fundamentais. Porto Alegre: Artmed, 2001.

DE BRUYNE, P.; HERMAN, J.; SCHOUTHEETE, M. Dinâmica da pesquisa em ciências: os polos da prática metodológica. Rio de Janeiro: F. Alves, 1977.

DEWEY, John. Experiência e educação. Tradução de Anísio Teixeira. São Paulo: Editora Nacional, 1971.

HAYDT, Regina Celia Cazaux. Curso de didática geral. São Paulo: Ática, 1997.

INSTITUTO DE AVALIAÇÃO, GESTÃO & EDUCAÇÃO. Descrição da metodologia Prode – Programa de Desenvolvimento de Equipes. Fortaleza: [s. n.], 2009.

KILPATRICK, William Heard. Educação para uma civilização em mudança. Tradução de Noemy Rudolfer. 16. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

KNOWLES, Malcolm S. The modern practice of adult education: from pedagogy to andragogy. Cambridge: Adult Education, 1980.

KNOWLES, Malcolm. S.; HOLTON, Elwood. F.; SWANSON, Richard A. Aprendizagem de resultados: uma abordagem prática para aumentar a efetividade da educação corporativa. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

LIMA, M. A. M. Avaliação de programas educacionais em organizações: contrato de avaliação e indicadores de aproveitamento. Fortaleza: UFC, 2005.

LIMA, M. A. M. Autoavaliação e desenvolvimento institucional na educação superior: projeto aplicado em cursos de administração. Fortaleza: UFC, 2008.

MOSCOVICI, Fela. Competência interpessoal no desenvolvimento de gerentes. Revista Administração de Empresas. São Paulo, v. 21, n. 2, p. 17-25, abr./jun. 1981.

MOSCOVICI, Fela. Equipes que dão certo: a multiplicação do talento humano. 3. ed. Rio de Janeiro, José Olympio, 1996.

RICHE, George Ayoub; ALTO, Ricardo Monte. As organizações que aprendem, segundo Peter Senge: “a quinta disciplina”. Cadernos Discentes COPPEAD, Rio de Janeiro, n. 9, p. 36-55, 2001.

ROBBINS, Harvey; FINLEY, Michael. Por que as equipes não funcionam: o que deu certo e como torná-las criativas e eficientes. Tradução de Balzán Tecnologia e Linguística. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

SALOMÃO, M. A. Desenvolvimento de equipes. In: BOOG, Gustavo G. Manual de treinamento e desenvolvimento. São Paulo: Makron Books, 2000. SENAC. Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial. Disponível em: http://www.senac.br. Acesso em: 7 jan. 2019.

SCHÖN, Donald. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SCHUTZ, Will. The human element: self-esteem, productivity and the bottom line.[San Francisco: Jossey Bass], 1994. (Jossey Bass Business and Management Series).

WORTHEN, B. R.; SANDERS, J. R.; FITZPATRICK, J. L. Avaliação de programas: concepções e práticas. São Paulo: Editora Gente, 2004.

How to Cite

Antonio Martins Lima, M., Nogueira Cabral, S., Nascimento de Oliveira, A., de Melo Silva, D., & Maria de Oliveira Maciel, I. (2019). Team Development Program (Prode): an evaluative research of National Service for Commercial Apprenticeship (Senac) – Ceará Regional Department. Senac Journal of Education and Work, 45(3). https://doi.org/10.26849/bts.v45i3.794

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.