The aesthetics of Lukács: contributions to the “hard sciences” curriculum
DOI:
https://doi.org/10.26849/bts.v46i2.786Keywords:
Curriculum, Aesthetic Mirroring, Hard SciencesAbstract
This article proposes a reflection on Lukács’ Theory of Aesthetic Mirroring and its possible contributions to the curriculum of the so-called hard sciences. To make up the analysis, it presents the data emerging from the research of Murara (2013), whose objective is to characterize how the curricula and teaching practice of such courses have affected the employability of graduates. For the development of this work, the theoretical contributions that explain the aesthetic ideas of Lukács are appropriated, under Frederico (2000), Sales (2009), and Konder (2013).
Downloads
References
DESCARTES, René. Discurso do método. 2. ed. São Paulo: Escala, 2009.
DUARTE JÚNIOR, João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 3. ed. Curitiba: Criar Edições, 2010.
FREDERICO, Celso. Cotidiano e arte em Lukács. Estudos Avançados, São Paulo, v. 14, n. 40, p. 299-308, dez. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ea/v14n40/v14n40a22.pdf. Acesso em: 07 jun. 2020.
KEIM, Ernesto Jacob. Humanização e educação em Freire e Lukács. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 6, n. 2, p. 300-321, maio/ago. 2011. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/viewFile/2572/1706. Acesso em: 07 jun. 2020.
KONDER, Leandro. Os marxistas e a arte: breve estudo histórico-crítico de algumas tendências da estética marxista. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2013.
LUKÁCS, Georg. Ensaios sobre a literatura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965. (Biblioteca do Leitor Moderno, 58).
LUKÁCS, Georg. Estética 1: la peculiaridad de lo estético. Barcelona: Ediciones Grijalbo, 1982.
LUKÁCS, Georg. Introdução a uma estética marxista: sobre a categoria da particularidade. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira, 1978.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política: livro I: o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, c2013.
MURARA, Patricia. Ensino médio articulado com a Educação Profissional: currículo, prática docente e empregabilidade. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) — Programa de Pós-Graduação, Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2013. Disponível em: http://siaibib01.univali.br/pdf/Patricia%20Murara.pdf. Acesso em: 07 de jun. 2020.
RANGHETTI, Diva Spezia; GESSER, Verônica. Currículo escolar: das concepções histórico-epistemológicas à sua materialização na prática dos contextos escolares. Curitiba: Editora CRV, 2011.
SALES, Rafael dos Santos Fernandes. A sociologia da literatura de Georg Lukács. Revista Senso Comum, [Goiânia], n. 1, p. 67-75, 2009. Disponível em: https://sensocomum.xanta.org/index.php/revista/article/view/11/10. Acesso em: 07 jun.
SANTOS NETO, Artur Bispo dos. G. Lukács e Francis Bacon: ciência como concepção de mundo. Conhecimento & Diversidade, [Niterói], v. 2, n. 4, p. 37-54, ago. 2012. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/conhecimento_diversidade/article/view/517. Acesso em: 07 jun. 2020.
VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. As ideias estéticas de Marx. 3. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Commitment to the Provision of Creative Commons Licensing
The Senac Journal of Education and Work is per the BY NC license, free of charge and with no commercial purpose.
In submitting their work for evaluation, the authors undertake to make their work available through the Creative Commons-BY NC license at the website <https://br.creativecommons.org>, thus dispensing with the need for signing any other document or contract with Senac to regulate the availability of their works in the Senac Journal of Education and Work.
The author (s) further declare that they recognize the Senac Journal of Education and Work as an open access journal, whose Policies and Authors Guidelines are available to know on its official website, namely - www.bts .senac.br - and that they can be modified at any time, and immediately any new condition published online.
The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication and are not available for other purposes or to third parties.