Professional masters in Biology teaching and teacher's daily: shared reflections on learning assessment

Authors

  • Marcia Taborda
  • Juliana Nogueira de Souza
  • Whitaker Jean Jaques e Silva
  • Paulo Bomtempo Júnior
  • Ana Cristina Jorck
  • Luiz Antônio Cidral da Costa

DOI:

https://doi.org/10.26849/bts.v46i1.759

Keywords:

Teacher training, Biology, Learning assessment, Professional Masters

Abstract

Considering the significance of the learning assessment for education and starting from the concerns of students in the Learning Assessment discipline, in the Professional Masters Degree in Biology Teaching in the National Network, this article aims to share issues that presente challenges to the different educational everyday activities. It ratifies the importance of the insertion of the learning assessment in the processes of teacher training, given its potential for meaningful learning and the development of student protagonism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006. (Orientações curriculares para o ensino médio, v. 2).

MORTIMER, Eduardo Fleury; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Referenciais teóricos para análise do processo de ensino de Ciências. Caderno de Pesquisa, São Paulo, n. 96, p. 5-14, fev. 1996.

DEPRESBITERIS, Léa; TAVARES, Marialva Rossi. Diversificar é preciso...: instrumentos e técnicas de avaliação e aprendizagem. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009.

FERNANDES, Domingos. Avaliação das aprendizagens: desafios às teorias, práticas e políticas. Lisboa: Texto Editores, 2008.

FERRAZ, Maria José; FERNANDES, Domingos. Pensar avaliação, melhorar a aprendizagem. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1995.

FLUMINHAN, Carmen Silva Lima; ARANA, Alba Regina Azevedo; FLUMINHAN, Antonio. A importância do feedback como ferramenta pedagógica na educação a distância. Colloquium Humanarum, [s. l.], v. 10, n. especial, p. 721-728, jul./dez. 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HADJI, Charles. A avaliação desmistificada. Porto Alegre: ARTMED, 2001.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtivista. 30. ed. Porto Alegre: Mediação, 2002.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida (org.). O brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira, 2002.

KRASILCHIK, Myriam. Prática de ensino de Biologia. 4. ed. rev. e ampl. São Paulo: EDUSP, 2008.

LA TAILLE, Y. J. J. M. R. O erro na perspectiva piagetiana. In: AQUINO, Juliano. Gropa (org.). Erro e fracasso na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1997.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2001a.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 19. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: uma opção pela vida. In: FERREIRA, V. S. Educação: novos caminhos em um novo milênio. Natal: Autor Associado, 2001b.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando conceitos e criando a prática. 2. ed. Salvador: Malabares Comunicações e Eventos, 2005.

LUCKESI, Cipriano Carlos. O que é mesmo o ato de avaliar a aprendizagem? Pátio On-line, Porto Alegre, ano 3, n. 12, fev./abr. 2000a.

LUCKESI, Cipriano Carlos (org.). Ensaios de ludopedagogia. Salvador: UFBA/Faced, 2000b.

PERRENOUD, Phillipe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

RIZZI, Leonor; HAYDT, Regina Celia. Atividades lúdicas na educação da criança. 7. ed. São Paulo: Ática, 1998.

TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini. Educação científica e movimento CTS no quadro das tendências pedagógicas no Brasil. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 88-102, 2003.

ZEFERINO, Angelica Maria Bicudo; DOMINGUES, Rosângela Curvo Leite; AMARAL, Eliana. Feedback como estratégia de aprendizado no ensino médico. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 31, n. 2, p. 176-179, 2007.

Fontes consultadas

AUSUBEL, David. P.; NOVAK, Joseph. D.; HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Interamericana, 1980.

CABRERA, Waldirléia Baragatti. A ludicidade para o ensino médio na disciplina de Biologia: contribuições ao processo de aprendizagem em conformidade com os pressupostos teóricos da aprendizagem significativa. 2007. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2007.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação educacional: pressupostos conceituais. Tecnologia Educacional, Rio de Janeiro, v. 7, n. 24, p. 5-8, 1978.

MYAZAWA, Fernando Mori; URSI, Suzana. Avaliação da aprendizagem de conceitos ecológicos a partir da sequência didática “Biomas Brasileiros”. Revista SBEnBio, [Campinas, SP] n. 3, out. 2010.

REMPEL, Claudete; STROHSCHOEN, Andreia Aparecida Guimarães; GERSTBERGER, André; DIETRICH, Franciele. Percepção de alunos de ciências biológicas sobre diferentes metodologias de ensino. Revista Signos, Lajeado, ano 37, n. 1, p. 82-90, 2016.

Published

2020-04-20

How to Cite

Taborda, M., Nogueira de Souza, J., Jean Jaques e Silva, W., Bomtempo Júnior, P., Jorck, A. C. ., & Cidral da Costa, L. A. . (2020). Professional masters in Biology teaching and teacher’s daily: shared reflections on learning assessment. Senac Journal of Education and Work, 46(1). https://doi.org/10.26849/bts.v46i1.759

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.