Trabalho docente na educação básica: a atual agenda do Banco Mundial
Keywords:
Trabalho Docente, Banco Mundial, Teoria do Capital HumanoAbstract
Neste artigo procurou-se apreender o sentido das formulações sobre o trabalho docente na escola básica pública produzidas, a partir de 2007, pelo Banco Mundial. As atuais formulações reiteram velhos postulados, particularmente os da Teoria do Capital Humano, uma das teses de desenvolvimento como estratégia de recomposição capitalista, com amplo uso político e ideológico na definição de políticas educacionais. Essas produções acrescentam, entretanto, novas tentativas de ampliar a expropriação do trabalhador docente sob dupla argumentação: os professores, no Brasil, perdem muito tempo com atividades improdutivas na sala de aula, e esse tempo perdido faz falta aos alunos pobres.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Commitment to the Provision of Creative Commons Licensing
The Senac Journal of Education and Work is per the BY NC license, free of charge and with no commercial purpose.
In submitting their work for evaluation, the authors undertake to make their work available through the Creative Commons-BY NC license at the website <https://br.creativecommons.org>, thus dispensing with the need for signing any other document or contract with Senac to regulate the availability of their works in the Senac Journal of Education and Work.
The author (s) further declare that they recognize the Senac Journal of Education and Work as an open access journal, whose Policies and Authors Guidelines are available to know on its official website, namely - www.bts .senac.br - and that they can be modified at any time, and immediately any new condition published online.
The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication and are not available for other purposes or to third parties.