Career insertion experiences in the development of professional identities of trainees in Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26849/bts.v46i1.768

Keywords:

Professional identity, Professional insertion, Research, MMethods and methodologies

Abstract

This research aims to analyze how the experiences of professional insertion of trainees in Physical Education contribute to building professional identities. The study has an analytical-descriptive perspective with a qualitative approach. The production of data occurred through the realization of two focus groups. It was found that the professional insertion experiences articulate the acquaintance of the practice with the knowledge of the university through research and internship. Although, at the same time, it causes concerns and uncertainties in the transition from the university to the labor world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DEMO, Pedro. Aprender como autor. São Paulo: Atlas, 2015.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 7. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.

DEMO, Pedro. Metodologia para quem quer aprender. São Paulo: Atlas, 2008.

DEMO, Pedro. Outro professor: alunos podem aprender bem com professores que aprendem bem. Jundiaí: Paco Editorial, 2011.

DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

DEWEY, John. Experiência e educação. Tradução: Anísio Teixeira. 2. ed. São Paulo: Editora Nacional, 1976.

DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Tradução: Andréa Stahel da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

FIGUERA-GAZO, Maria Pilar. La inserción del universitario en el mercado de trabajo. Barcelona: Ediciones Universidad de Barcelona, 1996.

FIGUERA-GAZO, Maria Pilar. La inserción socio-profesional del universitario/a. 1994. Tese (Doutorado em Avaliação em Educação) – Programa de Doctorat en Investigació Avaluativa en Educació, Universitat de Barcelona, Barcelona, 1994.

FIGUERA-GAZO, Maria Pilar. Orientación profesional y transiciones en el mundo global: innovaciones en orientación sistémica y en gestión personal de la carrera. Barcelona: Laertes, 2013.

FOLLE, Alexandra; FARIAS, Gelcemar Oliveira; BOSCATTO, Juliano Daniel; NASCIMENTO, Juarez Vieira do. Construção da carreira docente em Educação Física: escolhas, trajetórias e perspectivas. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 1, p. 25-49, jan./mar. 2009.

GATTI, Bernardete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília, DF: Liber Livro Editora, 2012.

MELO, Simone Lopes de; BORGES, Livia de Oliveira. A transição da universidade ao mercado de trabalho na ótica do jovem. Psicologia, Ciência e Profissão, [Brasília, DF], v. 27, n. 3, p. 376-395, 2007.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

POUND, Ezra. ABC da literatura. São Paulo: Editora Cultrix, 2002.

RAISER, Elana Cristina S.; VANZUITA, Alexandre. Desvelando os fazeres pedagógicos dos professores de Educação Física no Instituto Federal Catarinense. In: MUSEU ITINERANTE PONTO UFMG. Anais da 1ª Feira Brasileira de Colégios de Aplicação e Escolas Técnicas – FEBRAT. Belo Horizonte: Centro Pedagógico da UFMG, 2013. p. 588-601. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0B6TJaXS5RNmlYkdveE1jUFV0bFU/view. Acesso em: 12 mar. 2020.

RAITZ, Tânia Regina.; FIGUERA-GAZO, Maria Pilar. (org.) Transições dos estudantes: reflexões ibero-americanas. Curitiba: CRV, 2015.

RAITZ, Tânia Regina.; VANZUITA, Alexandre.; SIQUEIRA, Jéssica Mayara. Experiências vividas por jovens universitários brasileiros na transição dos estudos acadêmicos ao mercado de trabalho. Revista Internacional de Ciências Sociais Interdisciplinares, [S. l.], 2019. No prelo.

RAITZ, Tânia Regina; CORTI, Franciele; FERREIRA, Danilo José; VANZUITA, Alexandre; ZENI, Melissa. La transición de los estudios de máster: motivaciones y expectativas de estudiantes de las universidades brasileñas. Educar, Belaterra, Barcelona, v. 55, n. 2, p. 343-359, 2019. Disponível em: https://ddd.uab.cat/pub/educar/educar_a2019v55n2/educar_a2019v55n2p343.pdf. Acesso em: 12 mar. 2020.

ROCHA-DE-OLIVEIRA, Sidinei. Inserção profissional: perspectivas teóricas e agenda de pesquisa. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 124-135, jan./mar., 2012.

SALLES, Willian das Neves; FARIAS, Gelcemar Oliveira; NASCIMENTO, Juarez Vieira do. Inserção profissional e formação continuada de egressos de cursos de graduação em Educação Física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 29, n. 3, p. 475-486, jul./set. 2015.

SERRES, Michel. Filosofia mestiça. Tradução: Maria Ignez Duque Estrada. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

SERRES, Michel. Variações sobre o corpo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ. Projeto pedagógico do curso de Educação Física – PPC: curso de licenciatura e bacharelado em Educação Física da Universidade Federal do Paraná. Curitiba: UFPR, 2007.

VANZUITA, Alexandre. A constituição de identidade(s) profissional(is) de formandos em Educação Física. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2016a.

VANZUITA, Alexandre. A construção de identidade(s) profissional(is) de formandos em Educação Física da UFPR. 2018. Relatório de Pós-Doutorado. (Pós-Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018a.

VANZUITA, Alexandre. A construção de identidade(s) profissional(is) em Educação Física. Curitiba: Editora Appris, 2018b.

VANZUITA, Alexandre. Hybrid identity of the physical education professors of Uniplac: tensions between research and professors’ culture. The FIEP Bulletin, [Foz do Iguaçu], v. 78, p. 170-173, 2008.

VANZUITA, Alexandre. Tensões identitárias de professores de Educação Física. Curitiba: Editora Appris, 2016b.

VANZUITA, Alexandre. Tensões identitárias do profissional de Educação Física: a pesquisa enquanto elemento articulador entre a formação e a cultura da Uniplac. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Planato Catarinense, Lages, 2007.

VANZUITA, Alexandre; RAITZ, Tânia Regina. A construção de identidade(s) profissional(is) em Educação Física: uma revisão de literatura. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 3, p. 649-676, set./dez. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.18593/r.v41i3.9906. Acesso em: 13. mar. 2020.

VANZUITA, Alexandre; RAITZ, Tânia Regina; GARANHANI, Marynelma Camargo. Escolha, formação e inserção profissional: a construção de identidade(s) profissional(is) de formandos em Educação Física. Revista Espacios, Caracas, v. 38, n. 45, p. 17-31, 2017.

VANZUITA; Alexandre; RAITZ, Tânia Regina; ZLUHAN, Mara Regina; FERREIRA, Danilo José; FERNANDES, Flávia de Souza. A construção de identidade(s) profissional(is) de formandos em Educação Física. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 40, p. 142-162, 2018.

Published

2020-04-29

How to Cite

Vanzuita, A., Raitz, T. R., & Garanhani, M. C. (2020). Career insertion experiences in the development of professional identities of trainees in Physical Education. Senac Journal of Education and Work, 46(1). https://doi.org/10.26849/bts.v46i1.768

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.