Mobile in the hand and the camera’s click: “What does the IFTO in Colinas represent for me?”

Authors

  • Rosária Helena Ruiz Nakashima
  • Katiucia da Silva Nardes

DOI:

https://doi.org/10.26849/bts.v45i1.745

Keywords:

TPACK, Digital technologies, Pedagogical practice

Abstract

This article presents the discussion of research results, whose objective was to establish relations of the content of digital technologies with pedagogical knowledge, based on the explanatory model of teaching action: Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). The field of analysis was the Computing in Education, Licentiate course in Computing of the Instituto Federal do Tocantins (IFTO) in Colinas do Tocantins. Grants are offered for planning teacher education, articulated to the goals and strategies of the National Education Plan (PNE) and the National Curriculum Guidelines for Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Cynthia Carlla de Almeida. Letramento visual: trabalhando a fotografia documental no ambiente escolar. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Programa de Pós-graduação em Letras, Universidade Federal de Sergipe, Itabaiana, SE, 2015.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. [Brasília, DF]: Presidência da República, Casa Civil, [2018]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 22 abr. 2014.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. [Brasília, DF]: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, [2014?]. Publicado no DOU de 26 jun. 2014, Edição extra. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 20 mar. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação básica. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 23 jun. 2018.

DELORS, Jacques et al. Educação um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. 10. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: Unesco: MEC, 2006.

FERREIRA, Marieta de Moraes; FRANCO, Renato. Aprendendo História: reflexão e ensino. 2. ed. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2013.

HARRIS, Judith B. TPCK in-service education: assisting experienced teachers’ “planned improvisations”. In:. ACTE COMMITTEE ON INNOVATION AND TECHNOLOGY. Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators. New York: Routledge, 2008. cap. 12, p. 251-272.

IBGE. Censo demográfico 2010: Tocantins. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponível em:https://ww2.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/censo2010/caracteristicas_da_populacao/caracteristicas_da_populacao_tab_municipios_zip_xls.shtm. Acesso em: 22 maio 2018.

JOHNSON, Larry et al. NMC horizon report: 2013. Higher Education edition. Austin, Texas: The New Media Consortium, 2013.

KLEINER, Anne; LEWIS, Laurie. Internet access in US public schools and classrooms: 1994–2002.Washington, DC: National Center for Education Statics, Institute of Education Sciences, Oct. 2003. Disponível em: http://nces.ed.gov/pubs2004/2004011.pdf. Acesso em: 20 mar. 2015.

KOEHLER, Matthew J.; MISHRA, Punya. Introducing TPCK. In: AACTE COMMITTEE ON INNOVATION AND TECHNOLOGY. Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators. New York: Routledge for the American Association of Colleges for Teacher Education, 2008. cap. 1, p. 3-30.

KOEHLER, Matthew J.; SHIN, Tae; MISHRA, Punya. How do we measure TPACK?: let me count the ways. In: RONAU, Robert N.; RAKES, Christopher R.; NIESS Margaret L. (ed.). Educational technology, teacher knowledge, and classroom impact: a research handbook on frameworks and approaches. Hershey, PA: IGI Global, 2012. cap. 2, p. 16-31.

MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew J. Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, New York, v. 108, n.6, p. 1017-1054, June 2006.

MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew J.; KERELUIK, Kristen. The song remains the same: looking back to the future of educational technology. TechTrends, v. 53, n. 5, p. 48-53, Sept./Oct. 2009.

NAKASHIMA, Rosária H. R. A dialética dos conhecimentos pedagógicos dos conteúdos tecnológicos e suas contribuições para a ação docente e para o processo de aprendizagem apoiados por ambiente virtual. 2014. 288 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

NAKASHIMA, Rosária H. R.; PICONEZ, Stela C. B. Technological pedagogical content knowledge (TPACK): modelo explicativo da ação docente. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 10, n. 3, p. 231-250, 2016.

NIESS, Margaret L. Teacher knowledge for teaching with technology: a TPACK lens. In: RONAU, Robert N.; RAKES, Christopher R.; NIESS Margaret L. (ed.). Educational technology, teacher knowledge, and classroom impact: a research handbook on frameworks and approaches. Hershey, PA: IGI Global, 2012. cap. 1, p. 1-15.

SHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, Boston, v. 57, n. 1, p. 1-22, Feb. 1987.

UNESCO. Padrões de competência em TIC para professores. Brasília, DF: Unesco, 2008.

WILSON, Carolyn et al. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília, DF: Unesco: UFTM, 2013.

Published

2019-04-30

How to Cite

Ruiz Nakashima, R. H., & da Silva Nardes, K. (2019). Mobile in the hand and the camera’s click: “What does the IFTO in Colinas represent for me?”. Senac Journal of Education and Work, 45(1). https://doi.org/10.26849/bts.v45i1.745

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.